close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא נעים, אבל זה חייב לצאת

זאב נחמנזוןד תשרי, תשפ03/10/2019

שעה ביציאה: איך מתמודדים עם עצירות במהירות

תגיות:
כל מי שעשה קורס כתיבה מקצועי יודע שלא מתחילים מאמר או פסקה במילת שלילה, אבל מאחר והנושא של הכתבה הזו שלילי, או לכל הפחות בעייתי – החלטנו לזרום. אז כן, יכול להיות שפה ושם יופיעו עוד משחקי מילים, אבל הכוונה היא לא לצחוק אלא לעזור. עצירות כרוכה בכאבים, ויכולה אף להוביל לבעיות בריאותיות נוספות, באנו להקל.

נתחיל ונאמר שבעיות מעיים שונות שכיחות מאד בקרב האוכלוסייה, בסופו של דבר,
מערכת העיכול היא אחת המערכות הדינמיות ביותר בגוף האדם, ומושפעת באופן מתמיד מגורמים פנימיים וחיצוניים. בדיוק כפי שלסוג המזון שאנו צורכים יש השפעה על מערכת העיכול, גם למצב הנפשי שלנו יש. אחת ממחלות המעיים המוכרות והשכיחות היא עצירות, וגם אם היא קצרה וחולפת – חשוב להתייחס אליה כאל מחלה ולא תסמין, זאת כדי לתת לה מענה נכון.

באופן כללי, עצירות מוגדרת כאשר יש כמות קטנה משמעותית של צואה (עד 3 פעמים בשבוע), או כאשר הצואה קשה. אם התופעות האלו נמשכות למעלה מ-3 חודשים מדובר ככל הנראה בעצירות כרונית, החוזרת על עצמה ומצריכה טיפול שונה. עצירות יכולה לנבוע מבעיה תפקודית במעיים, בעיקר במעי הגס, אך היא יכולה להופיע כהמשך למחלות אחרות, או בהמשך לאכילה לא נכונה, נקודתית או מתמשכת. על אף שאינן מחלות, זקנה והריון בהחלט עלולות להוביל לעצירות, וזאת נוסף למחלות אמתיות בעלות נגיעה למערכות העצבים או למערכות ההורמונליות בגופנו. שיטיון, פרקינסון, תת פעילות של בלוטת התריס, צניחת רצפת האגן, שבץ מוחי, סוכרת ופרכת עצמות הן חלק מהמחלות שיכולות להביא אחריהן עצירות, קשה וכואבת. בכל המקרים האלו הטיפול הוא מלכתחילה תרופתי ומתמשך, וחשוב מאד להבין שגם חלק מהתרופות עצמן יכול בעצמו לגרום לעצירות, לכן מצבים כאלו מחייבים טיפול מקצועי של רופא.
אבל לשמחתנו (או שלא) - רוב העצירויות השכיחות אינן קשורות למחלות אלו.

בואו נוציא את זה
על פי הערכות משרד הבריאות, כ-20% מתושבי ישראל סובלים ברמה כזו או אחרת מעצירות. נתון נוסף הוא שכמות הנשים הסובלות מעצירות היא למעלה מכפולה מכמות הגברים (זאת בעיקר לנוכח הריונות ושינויים הורמונליים). את התסמינים הרלוונטיים לעצירות, תרגישו, לא עלינו, די בקלות: מאמץ משמעותי בעת פעולת ההתרוקנות, תחושה של אי נוחות בבטן, תחושה של חוסר השלמת פעולת ההתרוקנות, כמות מופחתת של צואה או מרקם קשה שלה, כאבים בדרגות שונות, תחושה של מלאות. כל אלו סממני עצירות ברורים, וכדאי להתמודד איתם בטרם הם הופכים מזק משמעותי יותר כמו דימום מפי הטבעת או חסימת מעיים.

עשו קצת יותר – למען עצמכם
שוב נחזור ונדגיש – אם התסמינים קיצוניים או גוררים כאבים בלתי נסבלים – פנו מיד לקבלת טיפול רפואי. אך אם, כמו ברוב המקרים, מדובר בעניין נקודתי – יש הרבה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם על מנת לשחרר את העצירות:
שתו קפה – אחת מסגולותיו של המשקה הזה, לבד מלהחזיק אותנו ערים – היא להמריץ את מערכת העיכול. הנוזל הזה, בעיקר כשהוא חם – שוטף את המעי ואת הקיבה ומנקה אותן בצורה טובה ומהירה יחסית. הפתרון הזה פשוט ומוכיח עצמו כיעיל (לפעמים אפילו יותר מדי). גם תה צמחים יכול לעשות שירות טוב ואף להקל על כאבי בטן, במידה וקפה הוא לא המשקה החביב עליכם.
פרוביוטיקה – כן, החיידקים הידידותיים עוזרים מאד לתנועת מעיים תקינה ובריאה ויכולים להקל עליהם גם כאשר הם עמוסים. את הפרוביוטיקה ניתן לצרוך באמצעות מוצרי מזון שונים, אך כדי לקבל אותה במינון מספק – כדאי מאד להיעזר בתוספי תזונה. כך גם ניתן לקבל סיבים תזונתיים שאף הם עוזרים מאד לבריאות מערכת העיכול.
זוזו – פעילות גופנית תורמת לתנועת מעיים תקינה, ובמקרה של עצירות יכולה להיות זו שמכריעה את הכף (הבטחנו משחקי מילים). מעבר לערכים המוספים של חיזוק השרירים ומערכת העיכול – ריבוי תנועה יכול להפעיל לחץ נקודתי על המעי ולשחרר את ההצטברות שבתוכו. אלו מביניכם המתאמנים בריצה למרחקים ארוכים יודעים כי אחת הפעולות הראשונות שעושים לפני יציאה לריצה כזו היא התרוקנות. ויש לא מעט ספורטאים אשר לוקחים לילה לפני הריצה כדור מגנזיום, שמרפה את השרירים ובהם שרירי המעיים, כך שבבוקר יותר קל להתרוקן. גם מגנזיום יכול להיות פתרון במקרה של עצירות אך מהירות ההשפעה שלו משתנה בדרך כלל מאדם לאדם, ועלולה להיות ממושכת מדי.
צאו מהלחץ – מופרך ככל שיישמע – לחץ נפשי יכול להיות לא פעם הגורם העיקרי לעצירות. אם תצליחו לשחרר את מה שמעיק על נפשכם, ייתכן מאד שתצליחו גם לשחרר את מה שמעיק על קיבתכם. נסו להסיר ממוחכם את מה שמעיב עליו, לחשוב על נושאים שמשמחים אתם, לנשום עמוק ולהתמקד במה שעושה לכם טוב.

זה יעשה לכם טוב.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה